Monday, April 5, 2010

Bihun Jangan Dipandang Remeh

Selamat Isnin semua! Hari ini kita bersiaran dengan sang mentari begitu hebat menyinari alam ya. Alhamdulillah. Tetapi sang mentari pada hari semalam begitu terik dan kulit mukaku terasa begitu ketat sebaik melangkah keluar rumah untuk berjimba2 di hujung minggu heheh

Anyways, last week ada beberapa bloggers yang saya selalu baca blog mereka menyatakan mengenai Bihun atau juga dikenali sebagai Mee Hoon. Para bloggers ini memang pandai memasak, tetapi kalau masak bihun tu still tak capai tahap kelulusan SIRIM. Kata merekalah.

Saya juga mengakulah saya juga agak kurang pakar menggoreng bihun yang malatops. Tetapi oleh dek kerana perasaan membuak2 ingin berjaya menghasilkan Bihun goreng yang boleh PASS, maka saya telah mencuba pada awal pagi Ahad, tatkala ramai insan2 masih diulit mimpi nan indah. Atau ngeri. That depends ehheh.

Dan buat pertama kali, saya BERJAYA! Menghasilkan Bihun yang sedap. Ngeeeeee. Itu menurut kata anak2 dan suami saya. Mereka telah memakan dengan lahapnya. Saya merasa sedikit. Ohhh, boleh tahan juga ya :)

Sebelum ini, hasilan bihun saya terkadang termasin, terkadang terkeras, terkadang terlembik. Itu yang saya bosan tu. Tetapi, hasilan penggorengan pagi semalam membuahkan hasil yang baik. Mungkin tak sebaik Bihun Mak Long Senah, tetapi ...... PASS lah gred B mungkin, belum A. Hahahahhhh

Bihun Goreng Simple Mimple SHM

Ini pula Baked Mac & Cheese
sebelum masuk oven
tak mencabar sgt masakan Omputeh ni kan
Chewah

Dan apa pula motif gambar ini?
nak tunjuk kedegilan jerawat di pipi kananku
yang tak hilang selama seminggu
masa minggu besday dan anni laaahhhh dia nak maiiii kannnn
Notty tul

Ok.
Nanti update yang lain2 ye
Have a Good Morning :)
Cheers!

10 comments:

sisdee said...

hahahahhaha...mmg mcabar buat bihun/meehoon kan...

kdg2 bgantung pd LUCK..kita campak2 dia mjadi..kita buat ikut rules..dia kejung..hahahahahha

yg pnting anak2 n hubby suke udah le :D

Lia said...

meyelerakan tengok bihun goreng tu kak..

zarin said...

nampak sungguh lembut your mee hoon tu ye! i pulak selalu terlembik..geram tul...owh dear, i pun ada jerawat yang notti sgt sbb dah lama dah tk hilang2 lg..menyampah tul nih

superheroes' mom said...

sisdee, baru tau 'truck' dia... trick yang sesuat dgn saya lah... Insyaallah pasni nk try buat bihun goreng putih pulak :)

superheroes' mom said...

Idzalia, silakan...jemput...jangan malu-malu ye :)

superheroes' mom said...

zarin, first time bihun I elok lembut and cukup 'rasa' hihihi...

Drama Mama said...

it looks yummy! usually i make bihun nampak tak cantik, but my husband loves them. dia kata cukup rasa hehehe

but i agree, tak senang nak make tasty mee hoon!

Lady of Leisure said...

wow memang nampak sedap bihun u tu, i tengok pun tahu... hehehe... i suka bihun merah yg macam ni la... tetiba rasa nak goreng bihun lagi la hehe..

dikwi said...

Drama Mama, thanks. I was quite chuffed with the bihun hehe. Mmg usually I buat before this dia tak jadi cantik, coz terlembik kan, so dia punya end product mcm bihun tu hancur2. Tapi kali ni menjadik pulak...lembut but not lembik...yeehuu :)

dikwi said...

ladyLeisure, thanks dearie. I dok baca u and Zarin cerita pasal bihun lah yang I bersemangat nak buat, pastu baca pulak LadyVerde cerita pasal mother dia punya bihun sangat sedap. Tu yang I try jugak buat, dan alhamdulillah ok plak kali ni

OF LOVE. OF LIFE. OF US

Daisypath Anniversary Years Ticker