Tuesday, December 16, 2008

To Aju on Bread Pudding

My ex-classmate from the Kerteh years SOS-ed me in FB recently, wanting the recipe for bread pudding. So my dear Aju, here it is. Dah buat tu, bagi la jiran-jiran kat San Francisco tu rasa eh.

PUDING ROTI  (taken from HanieLiza)

Bahan:
 
A: 
500 ml susu segar/fresh milk 
8 keping roti (gardenia/high 5) Aju, apa2 whitebread pun bley

B: 
4 sudu besar gula halus  If u like manis can add more
2 sudu besar butter 
2 biji telur ayam 
1 sudu teh esen vanilla 
1 sudu besar tepung jagung 

C: 
2 sudu besar kismis hitam  If don't want pun xpe

Sos Kastad 
1 tin susu cair 
2 s/b tepungkastad 
2 s/b gula 

CARA: 
1. Hancurkan /koyakkan roti dan rendam dalam susu 1/2 jam 
2. Kacau dan gaul rata bahan B. 
3. Masukkan kismis dan tuangkan kedalam loyang. 
4. Bakar dalam suhu 180'C selama 30 minit/masak. 
5. Gaulkan bahan sos kastad dan masakkan diatas api yg sederhana sebentar. 
6. Tuangkan sos diatas puding semasa menghidang. 

NOTA: 
Sos Kastad boleh juga di gantikan dgn ais kerim coklat/vanilla dan sebagainya.. 
ataupun cream coklat.
 

2 comments:

azura ahmad samsudin said...

mak aik nurul, jauh giler tu nak hantar ke SF, kitaorang kat LA lah..

anyway, thanx.. dah jadi nanti aju bagitau...

dikwirina said...

eh si;ap lah, ingtkn korang kat sf.. he he..

dah jadik tangkap gambo ler. tepek kt FB

OF LOVE. OF LIFE. OF US

Daisypath Anniversary Years Ticker